رنسانسی در روانکاوی! (مصاحبه اختصاصی با جان فردریکسون)

نازک‌کاری‌های روانکاوی مدرن در مصاحبه اختصاصی با جان فردریکسون

دیوید مالان نتایج درمان کوتاه‌مدت با روانکاوی را با روانکاوی بلندمدت کلینیک تاویستاک در لندن مقایسه کرد… نتایج درمان کوتاه‌مدت، به اندازه درمان بلندمدت روانکاوی پایدار بود. پیگیری بلندمدت نتایج روان‌درمانی پویشی فشرده و کوتاه‌مدت یافته‌های جالب‌تری را نشان می‌دهد. بیماران ما نه تنها در طول مدت درمان پیشرفت می‌کنند، بلکه پیشرفت آن‌ها پس از درمان نیز ادامه می‌یابد! این نکته با فراتحلیل جاناتان شدلر در خصوص درمان‌های روان‌پویشی مطابقت دارد.

چرا نتایج ISTDP عمیق و پایدار است؟ زیرا ما به بیمار کمک می‌کنیم که اضطراب خود را کاهش دهد، از دفاع‌ها دست بشوید و تا حد ممکن عمیقاً با احساسات خود مواجه شود تا این‌که تعارضات و احساسات ناهشیار وی بازگشایی شوند. کار ما در آغاز غیر تأویلی است، اما تنها پس از بازگشایی ناهشیار تأویل می‌کنیم. تجربه ما این است که کار به شیوه غیرعقلانی به ما این امکان را می‌دهد که با سرعت بیشتری به احساسات ناهشیار دست پیدا کنیم و این امر به نتایج اثربخش‌تر و عمیق‌تری منجر می‌شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که درمان دارویی سنگین سبب کندی و نه سرعت بهبودی بیماران سایکوز می‌شود. اگر چنین بیمارانی داشته باشم از نوروتراپی و ISTDP در فرمت تدریجی استفاده خواهم کرد.

انتقال دفاعی در برابر احساسات ناهشیار است و هدیه‌ای است از ناهشیار. بنابراین به‌عنوان درمانگر ما پاسخ دوگانه‌ای به این مسئله می‌دهیم: ما به این اطلاعات درخصوص گذشته به‌عنوان هدیه ناهشیار به درمانگر، خوشامد می‌گوییم؛ و عملی‌سازی آن را مسدود می‌کنیم تا امکان برانگیخته شدن احساسات گذشته فراهم شود.

از دید من ISTDP شکلی از روانکاوی است که بیمار را یاری می‌کند تا از دفاع‌هایش دست بشوید و با احساسات و تعارضات ناهشیار خود مواجه شود. من درمانگران را به کاربرد هر فنی که در راستای این هدف است، ترغیب می‌کنم. ISTDP فنونی را از رفتار درمانی می‌گیرد، اما مبانی نظری آن متفاوت از رفتار درمانی است.

هدف عملی ISTDP کمک به بیمار «در غلبه بر علایم اختلال و جایگزینی راهبردهای مقابله‌ای سازش‌یافته با تمامی دفاع‌هایش» است.

تأکید می‌کنم ISTDP شکلی از روان‌درمانی است، نه جادو. همیشه گروه اندکی از بیماران هستند که از ISTDP بهره‌های فراوانی می‌برند، اما نیاز آن‌ها به دوز پایینی از درمان دارویی پس از روانکاوی نیز باقی می‌ماند. [برای مطالعه بیشتر و خرید یا دانلود ماهنامه به لینک خرید در پایین صفحه مراجعه کنید]

 

دکتر نیما قربانی

منبع: ماهنامه جان و تن شماره 3 و 4

 

جهت خرید این ماهنامه برروی متن کلیک کنید...

0 responses on "رنسانسی در روانکاوی! (مصاحبه اختصاصی با جان فردریکسون)"

    Leave a Message

    دکتر نیما قربانی را در کانال‌های زیر دنبال کنید

    Hide picture