نقشه راه ناخودآگاه

بیش از دو دهه می‌گذرد که دکتر نبورسکی و دکتر هو-دلابیژ[۱] به باز تعریف و تعمیق روش‌های درمانی دکتر حبیب دوانلو مشغولند. دغدغه آموزش و گسترش مدل درمانی دوانلو به قدری برای این دو پژوهشگر برجسته است، که زندگی در دو قاره متفاوت، نتوانسته مانعی برای همکاری در تشکیل گروه‌های آموزشی در سن دیگو، لس آنجلس، سن فرانسیسکو، واشنگتن، لندن، آمستردام، ورشو یا دیگر کشورهای حوزه اسکاندیناوی ایجاد کند. این دو متخصص، چه در زندگی حرفه‌ای خود به‌عنوان درمانگر و چه در موقعیت‌های آموزشی و گروه‌های پژوهشی مشترک، چندین سال صرف پیشبرد، ترجمه و بسط نظریه و کاربست های روش نوین دکتر دوانلو کرده‌اند. بی انصافی است اگر نگوییم این دو از بهترین شارحین نظریه پویشی دکتر دوانلو محسوب می شوند؛ ادعایی که چندین مقاله و کتاب، که به عنوان مراجعی برای آموزش روان‌درمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت در نقاط مختلف جهان استفاده می شوند، شاهد آن هستند.

کتاب “نقشه راه ناخودآگاه”[۲] محصول مشترک این دو محقق حوزه نظریه‌های روانپویشی است که در سال ۲۰۱۲ و از سوی انتشارات کارناک[۳]، در انگلستان به چاپ رسیده است. بارزترین ویژگی این کتاب، دقت آن در تعریف مفاهیم پرورده نبوغ شهودی دکتر دوانلوست. کتاب به ارائه تعریف دقیق و جامعی از مفاهیم پیچیده‌ای مانند ایگوی مشاهده گر[۴]، [۵]attentive ego، سوپرایگوی تنبیه گر[۶]، انتقال، مقاوم انتقالی[۷]، پیمان درمانی ناهشیار[۸]، پیمان کاری[۹]، تکانه ناهشیار[۱۰] و… می‌پردازد که گام بسیار مهمی در نزدیک کردن مفاهیم بنیادین نظریه روانپویشی دکتر دوانلو، به کاربست بالینی آنها به حساب می‌آید. اهل فن می‌دانند که ساخت چنین پلی، از نظریه تا عمل، صرفاً از عهده متخصصینی بر می‌آید که عمیقا با مفاهیم نظری حوزه‌ای خاص، درگیر باشند و مهارت‌های عملی خود را نیز، به حد اعلی پرورش داده باشند. اگر هنر دکتر دوانلو در جلب توجه متخصصان، به آن دسته از مشاهدات شخصی و نبوغ بالینی خود بود که بعدها رئوس نظریه ISTDP را شکل داد، هنر دکتر نبورسکی و دکتر هو-دلابیژ در توصیف و تشریح دقیق این مشاهدات و عملیاتی سازی آنها، به منظور تسهیل آموزش نظام مند دانشجویان این حوزه است.

روش آموزشی دکتر نبورسکی و دکتر هو-دلابیژ، نویدبخش تربیت درمانگرانی است که می‌توانند هدف دکتر دوانلو، مبنی بر ارائه درمانی اثربخش در کوتاه ترین زمان ممکن را تحقق بخشند.

دکتر ژوزت تن هو-دلابیژ به عنوان محقق، روان درمانگر و روانشناس بالینی فعالیت می‌کند. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۹۷۲ در گروه نوروسایکوفیزیولوژی[۱۱] دانشگاه براسل[۱۲] در بلژیک آغاز کرد و از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ به یادگیری ISTDP زیر نظر دکتر حبیب دوانلو مشغول بود. علاوه بر کتاب نقشه راه ناخودآگاه و مقالات متعدد، از دکتر هو-دلابیژ مجموعه مقالاتی[۱۳] نیز در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسیده است.

دکتر رابرت نبورسکی روانپزشک و درمانگر ISTDP است. او علاوه بر ریاست انجمن ISTDP کالیفرنیای جنوبی، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای سن دیگو و استاد افتخاری دانشکده پزشکی UCLA نیز هست. دکتر نبورسکی از سال ۱۹۸۱ تا امروز، به ارائه روان‌درمانی در دل مار[۱۴] مشغول است. او که از اعضای برجسته انجمن روانپزشکی آمریکا[۱۵] محسوب می‌شود، مقالات بسیاری در حوزه های مختلف، از قبیل روانپزشکی، روان-داروشناسی[۱۶] و روان‌درمانی منتشر کرده است. دکتر نبورسکی از مؤلفین کتاب درمان کوتاه مدت برای تغییر بلند مدت[۱۷] (انتشارات نورتن، ۲۰۰۱)، و کتاب شفای آسیب: دلبستگی، ذهن، بدن و مغز[۱۸] (انتشارات نورتن، ۲۰۰۳) و نیز، ویراستار مدعو بولتن روان‌درمانی پویشی کوتاه مدت[۱۹] است.

[۱] . Josette ten Have-de Labije

[۲] Mastering Intensive Short-term Dynamic Psychotherapy: A Roadmap to the Unconscious

[۳] Karnac Books

[۴] Observing ego

[۵] Attentive ego

[۶] Punitive Super-ego

[۷] Transference resistance

[۸] Unconscious therapeutic alliance

[۹] Working alliance

[۱۰] Unconscious impulse

[۱۱] Neuro-psychophysiology

[۱۲] University of Brussels (Belgium)

[۱۳] The Collected Writings of Josette ten Have-de Labije

[۱۴] Del Mar

[۱۵] American Psychiatric Association

[۱۶] Psychopharmacology

[۱۷] Short Term Therapy for Long-Term Change

[۱۸] Healing Trauma: Attachment, Mind, Body, and Brain

[۱۹] Ad Hoc Bulletin of Short-term Dynamic Psychotherapy

9 مرداد 1400

0 responses on "نقشه راه ناخودآگاه"

    Leave a Message

    دکتر نیما قربانی را در کانال‌های زیر دنبال کنید

    Hide picture