معرفی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس

در گفتگو با دکتر کاظم رسول‌زاده طباطبائی

  • لطفا مختصری از تاریخچه شکل‌گیری گروه روان‌شناسی و روندی را که تاکنون طی کرده بیان کنید.

بسیار سپاسگزارم که تلاش می‌کنید انعکاسی از فعالیت‌های این گروه روانشناسی داشته باشید. دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه مولود انقلاب است و تقریبا یک سال بعد از انقلاب فرهنگی این دانشگاه به‌وجود آمد که البته در ابتدا به‌صورت یک مؤسسه آموزش عالی بود و فقط در مقاطع تحصیلات تکمیلی فعالیت می‌کرد. از سال 1361 فعالیت رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد شروع شد و از سال 1364 هم در مقطع دکتری فعال شد، و تاکنون در این دو مقطع در حدود 300 فارغ‌التحصیل در سطح کشور دارد. از همان ابتدا هم گروه روانشناسی زیر نظر دانشکده علوم انسانی بود. مانند همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از طریق کنکور سراسری جذب دانشجو دارد.

گروه روانشناسی تربیت مدرس اولین گروهی بود که در سال 1365 در کشور در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش بالینی پذیرش دانشجو داشت. در مقطع دکتری تا سال 1377 گرایش روانشناسی عمومی و تربیتی و استثنایی وجود داشت، اما از سال 1378 براساس مصوبه وزارت علوم عنوان عمومی و گرایش‌ها برداشته شد و با توافق‌های به‌عمل آمده گرایش دانشجوی مقطع دکتری را موضوع پایان‌نامه تعیین می‌کند. (هر چند بیش از 70 درصد پایان‌نامه‌های مقطع دکتری با گرایش بالینی است). لذا این باعث می‌شود دست دانشجو برای انتخاب گرایش باز باشد و این مزیتی است که دانشگاه تربیت مدرس دارد.

در دانشگاه‌های دیگر گرایش عمومی است و اصطلاح عمومی روی پایان‌نامه درج می‌شود. درواقع تنها دانشگاه تربیت مدرس است که این امکان و مجال را برای دانشجویان فراهم می‌کند. درصورت تصویب شورای گسترش و وزارت علوم عنوان گرایش هر دانشجو را روی پایان‌نامه هم قید خواهیم کرد. در حال حاضر فقط روانشناسی نوشته می‌شود عنوان پایان نامه و گرایش ذکر نمی‌شود. سازمان نظام روانشناسی عنوان پایان‌نامه‌ها را با عنوان گرایش تعیین می‌کند و اگر شورای گسترش بپذیرد به محض تصویب عملی می‌شود. [برای مطالعه بیشتر و خرید یا دانلود ماهنامه به لینک خرید در پایین صفحه مراجعه کنید]

 

شیوا گرنمایه پور، ولاء موسوی

منبع: ماهنامه جان و تن شماره 3 و 4

جهت خرید این ماهنامه برروی متن کلیک کنید...
9 مرداد 1400

0 responses on "معرفی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس"

Leave a Message

دکتر نیما قربانی را در کانال‌های زیر دنبال کنید

Hide picture