حدیث کوزه‌گر و کوزه شکسته

تاملی در پندارهای نادرست درباره روان‌شناسان

به راستی وظیفه روانشناس چیست؟ آیا آنگونه که برخی عنوان می‌کنند روانشناسان با افراد عقب افتاده و روانی سروکار دارند؟ آیا تنها افراد مبتلا به جنون و دارای نقایص عصبی به روان‌شناس مراجعه می‌کنند؟

واقعیت آن است که سال‌هاست این افکار و باورهای اشتباه به فراموشی سپرده شده است. چرا که روان‌شناس با همه جنبه‌های زندگی انسان ارتباط دارد. به همان اندازه که جامعه پیچیده‌تر شده، روانشناسی هم به‌صورت روزافزونی نقش مهمتر و تاثیرگذارتری در حل مسایل آدمی بازی می‌کند.

به اعتقاد بسیاری از روانشناسان، روانشناسی «علم رفتار» است و روانشناس به مطالعه علمی رفتار می‌پردازد. در این تعریف، رفتار شامل تمامی اعمال قابل مشاهده از قبیل حرکات، گفتار، تغییرات فیزیولوژیک و حتی فرایندهایی همچون تفکر و رؤیا است که حاصل استنباط هستند.

روانشناسان بالینی و مشاوران، با استفاده از اصول و تکنیک‌های روانشناختی و فنون روان‌درمانی، به دنبال تغییر، اصلاح و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری هستند. علاوه‌ بر این روان‌درمانگر به‌دنبال تقویت، رشد و تکامل جنبه‌های سالم و مثبت شخصیت می‌باشد.

اصل اساسی در روان‌درمانی، رابطه عاطفی و انسانی است که بیمار و متخصص با یکدیگر برقرار می‌کنند. در جریان این رابطه بیمار تجارب و رفتارهای جدیدی فرا می‌گیرد که او را در برطرف کردن مشکلات و سازگاری با محیطش کمک می‌کند. در مورد اینکه روان‌درمانی به چه میزان می‌تواند منجر به تغییر رفتار شود، تحقیقات طولی متعددی طی سالیان گذشته صورت گرفته است. [برای مطالعه بیشتر و خرید یا دانلود ماهنامه به لینک خرید در پایین صفحه مراجعه کنید]

 

طاهره توسلیان

منبع: ماهنامه جان و تن شماره 1 و 2

جهت خرید این ماهنامه کلیک کنید…
9 مرداد 1400

0 responses on "حدیث کوزه‌گر و کوزه شکسته"

    Leave a Message

    دکتر نیما قربانی را در کانال‌های زیر دنبال کنید

    Hide picture