قانون، اخلاق و روانشناسی در مصاحبه اختصاصی با دانلد برسوف

گفتگو با دانلد برسوف رئیس انجمن روانشناسی آمریکا (APA)

دانلد نیل برسوف (Donald Neil Bersoff) در آمریکا عمدتا به تخصص در مسائل حقوقی و اخلاقی در حوزه سلامت روانی، ناتوانی‌ها و آموزش و پیشرو بودن در پهنه اخلاق و قانون نامور است. او پیش از پیوستن به دانشگاه درکسل مدیر دوره‌های J.D-Ph.D قانون و روان‌شناسی در چندین دانشگاه ایالات متحده بوده است. پروفسور برسوف از سال 2001 میلادی استاد گروه روانشناسی دانشگاه درکسل است. ایشان همچنین مدیریت دومین برنامه پیوند قانون و روانشناسی دانشگاه‌های جائز هاپکینز و مدرسه حقوق دانشگاه میرلند را برعهده داشته است. برسوف مدیریت دانشکده‌های دانشگاه‌های جرجیا و دانشگاه ایالتی اوهایو را هم در کارنامه دارد.

– ممکن است توضیح بدهید چطور به نسبت و رابطه روانشناسی و حقوق علاقمند شدید؟ من ابتدا در حوزه روانشناسی آموزش دیدم. در اواخر دهه 1960 استفاده از آزمون‌های هوش در دسته‌بندی کودکان افریقایی – آمریکایی به عنوان عقب‌مانده ذهنی رفته رفته بدل به چالشی حقوقی شد. آزمون‌های هوش به دلیل سوگیری فرهنگی درخصوص اقلیت‌های قومی، به شکلی نادرست و مناقشه انگیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. نگرانی از چنین روندهایی مرا به دانشکده حقوق کشاند. در سال 1976 از دانشکده حقوق فارغ‌التحصیل شدم و از آن پس به هم‌بستگی و پیوند حقوق و روانشناسی علاقمند شدم.

– آیا تجربه یا خاطره‌ای دارید از اینکه حضور روانشناس تأثیر چشم‌گیری بر روند بررسی یک پرونده در دادگاه داشته باشد؟ چطور؟ فکر می‌کنید حضور روانشناسان در جریان دادرسی‌ها می‌تواند مفید باشد؟ شواهد پژوهشی در ایالات متحده در این خصوص چه می‌گوید؟

روانشناسان آمریکا مدت‌های مدیدی است که واقد نظام قضایی این کشور شده‌اند. بسیاری از آن‌ها هم در امور مدنی (مثل اختلاف بر سر حضانت فرزند، ضرب و جرح) و هم جنایی (مانند جنون، صلاحیت دادگاه و مجازات مرگ) در جایگاه متخصص شاهد فعالیت می‌کنند. ارائه گزارش در جایگاه یاور [غیر ذی‌نفع] دادگاه (Amicus)، نقش دیگر روانشناسان در تأثیرگذاری بر نتیجه دادرسی است. زمانی که ویکل APA (انجمن روانشناسان آمریکا) بودم، 25 مورد از این گزارش‌ها را به دادگاه ارائه کردم. این رویه پس از بازگشت من به دانشگاه در سمت استاد حقوق و روانشناسان امریکا تسلیم دادگاه می‌شود، دیوانعالی را قانع می‌کند که مجازات اعدام را برای افراد فاقد توان هوشی طبیعی خلاف قانون اعلام کند و مانع از اجرای حکم حبس ابد نامشروط برای نوجوانان زیر 18 سال گردد. بنابراین، حضور روانشناس در دادگاه، به شرط اتکا بر دانش استوار، می‌تواند بسیار مؤثر و کارگشا باشد. [برای مطالعه بیشتر و خرید یا دانلود ماهنامه به لینک زیر مراجعه کنید]

منبع: ماهنامه جان و تن شماره 1 و 2

جهت خرید این ماهنامه کلیک کنید…

0 responses on "قانون، اخلاق و روانشناسی در مصاحبه اختصاصی با دانلد برسوف"

    Leave a Message

    دکتر نیما قربانی را در کانال‌های زیر دنبال کنید

    Hide picture