درباره‌ی بیماری روانی

مفهوم بیماری روانی و تعریف و طبقه‌بندی آن مشکلی بزرگ و همیشگی برای روانپزشکی و روانشناسی بوده است. این مشکل چنان بر این دو حوزه سایه گسترده که برخی را بر آن داشته تا از تغییر پارادایم در تعریف و طبقه‌بندی بیماری‌ها و اختلالات روانی سخن بگویند. شاید چاره‌ای برای دشواری‌های بسیار آن بیابند. نوشته‌ی زیر مروری است بسیار فشرده بر مناقشات عمدتا فلسفی گسترده‌ی این حوزه.

روانپزشکی دانشی است دربردارنده‌ی نظریه‌های گوناگون درباره‌ی ذهن، نظریه‌هایی درباره‌ی علل اختلالات روانی، طرح‌واره‌های طبقه‌بندی این اختلالات، تحقیق درمورد این اختلالات، درمان‌های اثبات‌شده و تحقیق در زمینه‌ی درمان‌های جدید و تعدادی از حرفه‌هایی که کارشان رسیدگی مستقیم یا غیرمستقیم به مبتلایان به اختلالات روانی است.

اختلال روانی چیست؟

بر سر تعریف اختلال روانی، اختلاف بسیار است، اما به‌طور کلی پذیرفته شده که اختلالات روانی وجود دارند و شامل اختلال‌های فکری، تجربی و احساسی می‌شوند و آن اندازه جدی هستند که موجب اختلال در عملکرد انسان و اختلال در حفظ روابط بین فردی و تحمل شغلی و در سطحی مخرب‌تر، منجر به از کار افتادگی انسان شوند.

آنچه امروز بیماری روانی می‌نامیم همیشه مسئله‌ای پزشکی انگاشته نمی‌شده است. مطالعات انسان شناختی نشان می‌دهد رفتارهایی که امروز نشان بیماری یا اختلال روانی تلقی می‌شود، زمانی معنایی کاملا متفاوت داشت، چنانچه بیماری روانی، جن زدگی یا تسخیر شدن توسط نیروهای ماورالطبیعیه تلقی می‌شد… [برای مطالعه بیشتر و خرید ماهنامه به لینک خرید در پایین صفحه مراجعه کنید]

کریستین پرینگ

مترجم: مهدی اسکندری

منبع: ماهنامه جان و تن شماره 3 و 4

جهت خرید این ماهنامه کلیک کنید…

9 مرداد 1400

0 responses on "درباره‌ی بیماری روانی"

    Leave a Message

    دکتر نیما قربانی را در کانال‌های زیر دنبال کنید

    Hide picture